انواع صحافی کاتالوگ + انتخاب بهترین روش

انواع صحافی کاتالوگ + انتخاب بهترین روش

آخرین و شاید مهم‌ترین مرحله چاپ در کتاب‌ها و کاتالوگ‌ها، صحافی است. حتی یک طلق و شیرازه ساده هم نوعی از انواع صحافی است. اما مقصود ما در اینجا از انواع صحافی می‌باشد که در چاپ کتاب‌ها و کاتالوگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این تعریف انواع صحافی شامل آماده‌سازی صفحات، ترتیب، دوخت، منگنه یا چسباندن آنها به یکدیگر و اضافه کردن جلد می‌باشد. در ادامه توضیحاتی را در ارتباط با انواع صحافی در کاتالوگ‌ها، مجلات و کتاب‌ها ارائه خواهیم کرد تا بتوانید روشی بادوام و اقتصادی را برای صحافی استفاده کنید.

انواع صحافی
انواع صحافی

آشنایی با انواع صحافی در چاپ

انواع صحافی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: صحافی دستی و صحافی صنعتی. در صحافی دستی، تمام مراحل با دقت و مهارت توسط دست انجام می‌شود، در حالی که در صحافی صنعتی از ماشین‌آلات تخصصی برای تولید انبوه بهره‌گیری می‌شود. علاوه بر جنبه فنی، صحافی نقش مهمی در حفاظت از صفحات داخلی و افزایش زیبایی و دوام کتاب‌ها دارد. صحافی با کیفیت بالا نه تنها به طول عمر نشریات، کاتالوگ‌ها و کتاب‌ها می‌افزاید، بلکه تجربه خواندن را نیز بهبود می‌بخشد.

همچنین بخوانید: ساخت کاتالوگ با هوش مصنوعی + { معرفی ۷ هوش مصنوعی }

انواع صحافی در چاپ

  • صحافی منگنه
  • صحافی چسب گرم
  • صحافی دوخت (ترکیب با چسب گرم و گالینگور)
  • صحافی فنر
  • جلدسازی گالینگور

صحافی منگنه

انواع صحافی منگنه یکی از روش‌های متداول صحافی است که در تهیه کتاب‌ها، مجلات، چاپ کاتالوگ و سایر نشریات به کار می‌رود. در این روش، صفحات به ترتیب مورد نظر چیده شده و سپس با استفاده از منگنه در قسمت تاخورده آن‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. صحافی منگنه در دو نوع تخت و لوپ اجرا می‌شود. روش صحافی منگنه برای کتابچه‌هایی با تعداد صفحات کمتر مناسب است. در این نوع از صحافی ابتدا فرم‌ها را با استفاده از دستگاه تا کن بصورت تاشده تبدیل می‌کنند تا مراحل بعدی صحافی به ترتیب اجرا شوند.

منگنه لوپ چیست؟ کاربرد صحافی منگنه لوپ

منگنه لوپ به نوعی از صحافی گفته می‌شود که قسمت بیرونی منگنه به شکل یک نیم دایره از جلد بیرون می‌زند. صحافی منگنه لوپ برای بایگانی در زونکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن آنکه جلوه شیک‌تر و فانتزی به صحافی‌ها می‌دهد.

صحافی منگنه
صحافی منگنه

ویژگی‌های صحافی منگنه:

  • ارزانتر بودن نسبت به سایر انواع صحافی
  • سریعتر بودن زمان اجرا
  • قابلیت اجرا به صورت دستی و مکانیزه
  • مناسب برای تعداد صفحات کم تا ۳۰ صفحه

بنر سفارش چاپ کاتالوگ

همچنین بخوانید: ۲۲ سایت برای دانلود عکس با کیفیت رایگان

صحافی چسب گرم

صحافی چسب گرم یکی از روش‌های پرکاربرد در صحافی انواع کتاب‌های جلد شومیز، مجلات، کاتالوگ‌ها و دفترچه‌ها است. در این روش، ابتدا صفحات و جلد با یکدیگر مرتب و تراز می‌شوند. سپس، به وسیله دستگاه صحافی یک لایه چسب گرم، معمولاً از نوع پلی‌اورتان، به لبه‌های صفحات اعمال می‌شود. جلد کتاب نیز به چسب آغشته و به لبه‌های صفحات چسبانده می‌شود. انواع ماشین‌آلات صحافی چسب‌گرم وجود دارد. از انواع رومیزی آن که بیشتر در چاپ دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند تا برخی از آنها که مجهز به سیستم ترتیب اتوماتیک و خط تای اتوماتیک جلد و … می‌باشند.

دستگاه تاکن در انواع صحافی مورد استفاده قرار می‌گیرند که صحافی چسب گرم نیز خارج از این قاعده نیست. دستگاه صحافی چسب گرم تک خانه، ۵ خانه و ۱۰ خانه از متداول‌ترین ماشین آلات صحافی چسب‌گرم می‌باشد.

صحافی_چسب_گرم
صحافی_چسب_گرم

صحافی چسب گرم نه تنها به افزایش طول عمر کتاب‌ها و مجلات کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود صفحات به خوبی باز و بسته شوند و تجربه خواندن راحت‌تری فراهم شود. همراه کردن صحافی چسب گرم با دوخت این اطمینان را به شما خواهد داد تا استحکامی بی‌نظیر را در انواع صحافی کاتالوگ‌ها تجربه کنید. این نوع صحافی به ویژه برای کاتالوگ‌ها و مجلاتی که نیاز به استفاده مکرر دارند، مناسب است.

ویژگی‌های صحافی چسب گرم:

  • قیمت بالاتر به نسبت صحافی منگنه
  • استحکام بالاتر به نسبت صحافی منگنه
  • شکیل‌تر بودن بالاتر به نسبت صحافی منگنه
  • مناسب برای تعداد صفحات بیش از ۳۰ صفحه
همچنین بخوانید: راهنمای انتخاب کاغذ چاپ کاتالوگ و بروشور

صحافی جلد سخت یا صحافی گالینگور

انواع صحافی جلد سخت گالینگور کتاب، نشان دهنده اوج دوام و کیفیت است. این روش شامل دوختن صفحات به هم و اتصال آنها به یک جلد سخت از جنس گالینگور است. این نوع از صحافی برایصحافی تقویم، سررسید، سالنامه و همچنین در چاپ کاتالوگ‌های درجه یک و ماندگار با تعداد صفحات بیش از ۸۰ صفحه مناسب است.

صحافی جلد سخت
صحافی جلد سخت

ویژگی‌های استفاده از صحافی جلد سخت:

  • دوام و طول عمر: ایده‌آل برای استفاده مکرر و نگهداری.
  • قابل تنظیم: گزینه های متعددی را برای شخصی سازی ارائه می‌دهد.
  • هزینه بالاتر: منعکس‌کننده متریال و کیفیت برتر است.
  • افزایش وزن: حمل و نقل و جابجایی به دلیل سنگین‌تر بودن سخت‌تر است.
همچنین بخوانید: رنگ پنتون چیست ؟ 

صحافی فنر

صحافی فنر به نوعی از صحافی گفته می‌شود که در آن یک سمت از کاتالوگ و کتاب با استفاده از فنری انعطاف‌پذیر به یکدیگر متصل می‌شوند. انواع صحافی فنر در ۲ نوع فنر مارپیچ و فنر دوبل اجرا می‌شوند و انواع جنس‌های پلاستیکی و فلزی را در بر می‌گیرند.

از انواع صحافی فنر بیشتر در صحافی تقویم رومیزی و تقویم دیواری و همچنین در کتابچه‌های راهنما استفاده می‌شود. این نوع از صحافی به دلیل نوع ساختاری که دارد قابلیت استفاده مکرر را برای کاربر را فراهم می‌کند بدون آنکه آسیبی به کتاب یا کاتالوگ وارد شود. نوع صحافی فنر دوبل جلوه‌ای شیک‌تر و مطمئن‌تری را به کتابچه‌ها می‌دهد.

صحافی_فنر_مارپیچ
صحافی_فنر_مارپیچ

ویژگی‌های استفاده از صحافی فنر:

  • استفاده بسیار آسان و ورق خور راحت برای استفاده
  • هزینه بیشتر به نسبت صحافی منگنه و چسب گرم
  • مدت زمان اجرای طولانی‌تر
  • شکیل بودن فنر دوبل
  • استحکام بسیار بالا
  • طول عمر بالا
  • مناسب برای هر تعداد صفحاتی از کاتالوگ
همچنین بخوانید: راهنمای آماده سازی فایل برای چاپ

انتخاب بهترین روش صحافی در چاپ

برای انتخاب بهترین روش انواع صحافی در چاپ باید ترکیبی از تعداد صفحات، جنس و ضخامت مورد استفاده صفحات و جلد را مورد توجه قرار داد. از نظر من ترکیب صحافی چسب گرم با دوخت هم ظاهری زیبا دارد و هم دارای استحکام بسیار بالایی است و هم اینکه نسبت به صحافی گالینگور جلد سخت هزینه کمتری دارد. اما باید در نظر گرفت که هر کدام از شیوه‌های صحافی برای تعداد صفحات و ضخامت‌های خاصی مناسب هستند. بنابراین با در نظر گرفتن تمام مواردی که در این مقاله گفته شد، می‌توانید بهترین روش صحافی در چاپ را انتخاب نمایید. اما بهتر است تا قبل از آنکه کار صحافی را شروع کنید از مشاوران ما در آریا هنر امروز کمک بگیرید.

 

 

منبع تصاویر: https://www.printingpartners.net/binding-guide/

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاورهواتس اپتلگرام