تعریف صفحه آرایی کاتالوگ + معرفی نرم افزارهای صفحه بندی

تعریف صفحه آرایی کاتالوگ + معرفی نرم افزارهای صفحه بندی

تعریف صفحه آرایی

صفحه آرایی کاتالوگ در واقع زیر شاخه‌ای از طراحی گرافیک است که در آن به واسطه چیدمان و ترکیب بندی به زیباسازی نوشتار و تصاویر پرداخته می شود. به نحوی که مخاطب یا خواننده به راحتی بتواند دریافت صحیحی از نوشتار داشته باشد. در واقع صفحه آرایی شیوه‌ای است از آراستن کلمات، سطرها، تیترها و تصاویر و نمودارهایی که در ارتباط با متن توسط نویسنده تدوین و یا گرداوری شده اند.

صفحه آرایی و طراحی جلد ماه نامه
صفحه آرایی و طراحی جلد ماه نامه

شیوه‌ های صفحه آرایی

دو نوع اصلی در صفحه آرایی وجود دارد:

  • صفحه آرایی ژورنالی
  • صفحه آرایی ساده

صفحه آرایی ژورنالی شیوه ای است از صفحه بندی که در آن هر صفحه به صورت یونیک و یکتا صفحه بندی می شود اما به طور کلی در تمام صفحات از یک رویه و اصول هنری و بصری پیروی می شود.

این شیوه از صفحه آرایی بیشتر برای کاتالوگ ها و بروشور ها با تعداد تصاویر زیاد و صفحات کم مناسب است. صفحه آرایی کتاب‌های علمی و رمان‌ها همیشه به صورت تک ستونی صفحه‌بندی می شوند اما گاها در کتاب های رمان می توان بصورت دو ستونی صفحه بندی را انجام داد.

در واقع هر چه مطالب و محتویات علمی و رسمی تر باشند به دلیل عدم پرش مداوم بین سطور از شیوه تک ستونی بیشتر استفاده می شود. صفحه آرایی کاتالوگ های علمی که دارای تصاویر، فورمول و جداولی هستند که به درک هرچه بهتر موضوع کتاب کمک می کنند.

صفحه آرایی
صفحه آرایی
همچنین بخوانید: راهنمای انتخاب کاغذ چاپ کاتالوگ و بروشور

صفحه آرایی کاتالوگ های عکس محور از شیوه و گرید خاصی تبعیت می کنند و بصورت تمام صفحه full page، نیم صفحه half page، و یا حتی بصورت دوصفحه مقابل هم dabell page از تصاویر استفاده می شود. این شیوه خلاق ترین نوع صفحه بندی است به خصوص اگر کیفیت تصاویر امکان استفاده های متفاوت را به طراح بدهد.

صفحه آرایی مجلات خبری معمولا بصورت ۳ ستونی صفحه بندی می شود تا به راحتی بتوان طول اخبار کوتاه و بلند را در لابه لای ستون ها جاگزاری کرد و تصویر مرتبط با خبر در محل مناسبی قرار گیرد. این شیوه از صفحه آرایی انعطاف خوبی در چیدمان های خلاق دارد. صفحه آرایی علمی مجلات و کتاب های علمی همواره بصورت تک ستونی صفحه بندی می شوند، دارای حداقل انعطاف در محل قرارگیری تصاویر و جداول هستند و بیشترین فرمول نویسی ها، جداول و نمودار ها را در این گونه از مطالب شاهد هستیم.

سفارش طراحی کاتالوگ

صفحه آرایی کاتالوگ دیجیتال و نکات مهم در صفحه بندی

صفحه آرایی کاتالوگ دیجیتال معمولا شامل ترکیب بندی و چیدمان زیبایی از تصاویر متنها و نمودارها است به نحوی که پیوستگی معنایی بین متن و تصویر پایدار بماند و خواننده بتواند به راحتی در میان متن ها به تصویر مورد نظر دسترسی پیدا کند. قالبا صفحه بندی کاتالوگ ها بصورت تمام رنگی اجرا می شوند. در این گونه موارد باید دقت داشت که حتما تصاویر بصورت CMYK مورد استفاده قرار بگیرند. در صفحه آرایی کاتالوگ، صفحات ابتدایی کاتالوگ ها معمولا به فهرست اختصاص پیدا می کند و توسط صفحه آرا در صفحات ابتدایی کاتالوگ قرار داده می شود.

صفحه آرایی کاتالوگ
صفحه آرایی کاتالوگ
همچینن بخوانید: طراحی کاتالوگ دیجیتال

ترتیب صفحه آرایی کاتالوگ به شرح زیر است:

  • صفحه عنوان
  • صفحه فهرست
  • سرفصل ها
  • محتوا

قسمت های مختلف کاتالوگ توسط برگه جداکننده ای به نام سرفصل از یکدیگر جدا می شوند. به این برگه های جدا کننده Divider یا پاساژ گفته می شود. همچنین برخی از کاتالوگها دارای صفحه ای به نام فهرست هستند که سرفصل های عناوین به کار رفته در کاتالوگ را در خود جای داده است.

صفحه آرایی کاتالوگ دیجیتال
صفحه آرایی کاتالوگ دیجیتال
همچنین بخوانید: هوش مصنوعی در طراحی کاتالوگ + { معرفی ۷ هوش مصنوعی }

صفحه آرایی مجله و نشریه

مجلات و نشریات به چند دسته تقسیم می شوند:

  • هفته نامه
  • دو هفته نامه
  • ماه نامه
  • فصل نامه

هفته نامه ها و ماه نامه ها قالبا به ارائه اخبار و امور روزمره اختصاص داده می شود. اما ماه نامه ها و فصلنامه ها در موضوعات تخصصی تر انتشار داده می شوند. همچنین بسیاری از سازمان ها و شرکت های بزرگ اقدام به انتشار نشریات داخلی درون سازمانی می نمایند. این نشریات قالبا بصورت ماهنامه یا فصلنامه به بیان دستاورد های سازمان، افتخارات کسب شده، پروژه های در حال اجرا و دستاوردهای علمی اعضا سازمان و همچنین بیان اخبار مهم روی داده در ارتباط با سازمان است.

صفحه آرایی مجلات و نشریات نیز همانند صفحه بندی کتاب ها دارای صفحات ابتدایی فهرست مطالب هستند. عمدتا صفحات داخل روی جلد، داخل پشت جلد، پشت جلد مجله و حتی گاهی روی جلد مجلات به تبلیغات اختصاص داده می شود.

بسیاری از مجلات نیز در صفحات میانی خود حاوی آگهی های تبلیغاتی هستند. این آگهی ها معمولا متناسب با موضوعات مجلات چاپ می شوند و طراحی آنها توسط صفحه آرا یا طراح گرافیک مجله انجام می شود. البته در بسیاری از مواقع هم سفارش دهندگان فایل آگهی خود را جهت چاپ در اختیار مجله قرار می دهند.

همچنین بخوانید: انواع صحافی کاتالوگ + انتخاب بهترین روش

صفحه آرایی و چاپ کاتالوگ

یکی از مهمترین مواردی که در حین صفحه آرایی باید مورد توجه قرار گیرد، رعایت استاندارد های چاپ کاتالوگ است. رعایت مواردی مانند حاشیه اطمینان برش. رعایت و استفاده درست از DPI و رزولوشن، استفاده از حالترنگی و مود CMYK همگی از این موارد هستند.

نرم‌ افزارهای صفحه آرایی کاتالوگ

به طور کلی نرم افزارهایی که برای صفحه‌بندی و صفحه آرایی کاتالوگ ها و بروشورها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از ایندیزاین InDesign و کوارک Quark و پیج میکر PageMaker که به طور قطع روان ترین و بهترین آنها نرم افزار این‌دیزاین InDesign است که به تمام فرمت های چاپی خروجی می دهد و تمام فرمت های گرافیکی را import می کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاورهواتس اپتلگرام