رنگ پنتون چیست ؟ {به زبان ساده} + دانلود کاتالوگ PDF

رنگ پنتون چیست ؟ {به زبان ساده} + دانلود کاتالوگ PDF

پنتون یک سیستم تطبیق رنگ است که به طراحان برندها در سراسر جهان این امکان را می‌دهد تا یک تعریف مشترک از رنگ‌ها را در طراحی و تولید محصولاتشان به کار ببرند. رنگ‌های پنتون در صنایع مختلف کاربردهای متعددی دارند. به ویژه در صنعت طراحی، چاپ، مد و پوشاک، دکوراسیون و …

مزیت اصلی استفاده از این سیستم در صنعت چاپ و طراحی؛ ایجاد یکنواختی و ثبات رنگ در چاپ است. هر رنگ پنتون دارای یک کد منحصر به فرد است که باعث ایجاد یک زبان مشترک بین سفارش دهندگان، طراحان و چاپخانه است. استفاده از رنگ‌های پنتون این امکان را به شما می‌دهد که رنگ دقیق مورد نظر خود را در هر جای دنیا که هستید، چه در چاپ و چه در طراحی دیجیتال، پیدا کنید. این کار برای برندها و شرکت‌هایی که باید از هویت بصری و رنگ‌های ثابتی در تمام محصولات چاپی خود استفاده کنند، بسیار مهم است. حالا چگونگی این فرایند را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

پنتون
پنتون

پنتون چگونه به ما کمک می‌کند ؟

گالری رنگ‌های پنتون PANTONE شامل بیش از ۲۰۰۰ رنگ است. سیستم تطبیق رنگ پنتون را به اختصار PMS نیز می‌نامند. هر کدام این رنگ ها دارای یک کد استاندارد منحصر به فرد است مانند: PANTONE P 179-1 C و یا PANTONE 7541 C. برای استفاده و سنجش صحت اصالت رنگ پنتون از دفترچه ای استفاده می‌شود که رنگ های پنتون در آن به دقت چاپ شده است. این دفترچه ها دارای انواع متنوع هستند که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • دفترچه‌های رنگ چاپی: این دفترچه‌ها شامل نمونه‌های چاپی از رنگ‌های پنتون هستند و برای انتخاب و نمایش رنگ‌ها در چاپ و طراحی گرافیک به ویژه در صنعت بسته بندی و چاپ جعبه استفاده می‌شوند.
  • دفترچه‌های رنگ دیجیتال: این دفترچه‌ها شامل نمونه‌های دیجیتال از رنگ‌های پنتون هستند و برای انتخاب و نمایش رنگ‌ها در نقاشی دیجیتال استفاده می‌شوند.
  • دفترچه‌های رنگ تخصصی: این دفترچه‌ها برای صنایع خاص مانند مد، طراحی محصول طراحی شده‌اند و شامل رنگ‌های مرتبط با آن صنعت هستند.

نکته جالب توجه دیگری که در مورد این رنگ‌ها وجود دارد این است که پنتون هر ساله رنگی را به عنوان رنگ سال انتخاب می‌کند که بر اساس روندهای جهانی، فرهنگ و رویدادهای پیش رو است.

پنتون

کاربرد پنتون در صنعت چاپ

به عنوان یک طراح گرافیک وقتی می‌خواهید یک رنگ خاص را در چاپ کاتالوگ ها و یا چاپ جعبه هایتان به کار ببرید باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. از دفترچه رنگ پنتون مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  2. کد رنگ دلخواه را در طراحی خود به کار ببرید.
  3. از لیتوگرافی بخواهید تا در تفکیک رنگ، پنتون را جداگانه تفکیک نماید.
  4. کد پنتون را به چاپخانه اعلام نمایید تا دقیقا از همان مرکب پنتون در چاپ استفاده نماید.
  5. به هنگام چاپ به عنوان ناظر در چاپخانه حظور داشته باشید و رنگ چاپ شده را با دفترچه پنتون چک کنید.

انواع رنگ های PROCESS و SPOT در صنعت چاپ

رنگهای پروسس process به رنگ‌هایی گفته می‌شود که از ترکیب ۴ رنگ اصلی C،M،Y،K ساخته می‌شوند. اما رنگ‌های اسپات رنگ‌هایی هستند که به صورت ساختگی و گاهاً به عنوان رنگ پنجم در چاپ افست مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از رنگ‌های اسپات را نیز می‌توان به راحتی با ترکیب ۴ رنگ اصلی CMYK و در چاپخانه ساخت اما بهتر است تا برای از بین بردن اختلاف رنگ در اقلام مختلف یک برند، از رنگ‌های پنتون استفاده کرد که در کارخانه تولید شده‌اند.

CMYK

در چاپ افست وقتی در فایل طراحی‌تان از رنگ‌های اسپات استفاده می‌کنید باید بدانید که هزینه بیشتری را برای چاپ باید پرداخت نمایید.

هر کد پنتون PANTONE دارای کدهای مشابه‌سازی شده‌ای در سیستم‌های رنگی دیگر است. برای مثال همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کد رنگ پنتون ۲۳۴۵ XGC دارای کد مشابه‌سازی شده C:0 – M:39 – Y:0 – K:0 می‌باشد. همچنین کد مشابه‌سازی شده RGB آن R:245 – G:120 B:112 است. بنابراین اگر بخواهید از این کد رنگ پنتون در طراحی وبسایت و سایر اقلام چاپی‌تان استفاده کنید، به راحتی می‌توانید از مشابه‌ترین کدهای رنگی پنتون استفاده کنید.

همچنین مقاله : چاپ جعبه متالایز را مطالعه بفرمایید.

کاربردهای رایج رنگ‌های پنتون:

  • صنعت چاپ: چاپ لوگو، چاپ جعبه، بروشور و سایر مواد چاپی
  • طراحی گرافیک: طراحی وب، طراحی کاتالوگ، طراحی آرم
  • طراحی مد: لباس، کفش، لوازم جانبی
  • تولید محصول: لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، اسباب بازی
  • هنر و سرگرمی: نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی گرافیک

رنگ سال ۲۰۲۴ پنتون چه رنگی هست؟

شرکت پنتون هر سال با استفاده از متخصصان رنگ در مؤسسه رنگ پنتون، رنگی را به عنوان رنگ سال انتخاب میکند. انتخاب رنگ سال بر روی صنعت سرگرمی و فیلم‌های در حال تولید، مجموعه‌های هنری سفر و هنرمندان جدید، مد، تمام زمینه‌های طراحی، مقاصد سفر آرزومند، سبک زندگی جدید، سبک‌های بازی یا فرارهای لذت‌بخش و همچنین شرایط اجتماعی-اقتصادی تاثیر گزار باشد و مورد استفاده قرار بگیرد.

رنگ-سال-2024-پنتون

شرکت پنتون برای رنگ سال ۲۰۲۴ رنگ هلویی مخملی را با کد شناسه PANTONE 13-1023 در نظر گرفته است. این شرکت درباره دلایل انتخاب این رنگ میگوید:

این رنگ تمایل ما به پرورش خود و دیگران را نشان می‌دهد. رنگ هلویی ملایم مخملی روحیه همه جانبه ای دارد که ذهن، بدن و روح را سرشار از احساس می کند. در جستجوی رنگی که اشتیاق ذاتی ما برای زندگی، نزدیکی و ارتباط را تکرار کند، رنگی را انتخاب کردیم که گرم، ظریف و مدرن باشد. سایه‌ای که با مهربانی طنین‌انداز می‌کند، آغوشی لمسی ارائه می‌دهد و بدون زحمت بین جوان‌ها و بی‌زمان‌ها پل می‌کند.

در واقع هر چیزی که در طول سال در فرهنگ روی می‌دهد، می‌تواند بر انتخاب رنگ سال پنتون برای سال آینده تأثیرگزار باشد. هر منبع وزن متفاوتی نسبت به سال قبل دارد، بسته به آنچه در فرهنگ ما در آن زمان اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، اگر به ۱۵ سال پیش نگاه کنید، فناوری نقش بی‌نهایت کوچکی را ایفا می‌کرد. امروز دیگر اینطور نیست. بازی‌ها، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت افزوده و خود طراحی فیزیکی، همگی تحت‌تاثیر فناوری ما و رنگ‌هایی هستند که می‌توانیم در محیط دیجیتال به آن دسترسی پیدا کنیم.

دانلود کاتالوگ PDF رنگ پنتون

شما می‌توانید با کلیک کردن بر روی دانلود کاتالوگ PDF پنتون، فایل PDF کاتالوگ رنگ پنتون را دانلود نمایید.

 

بنر سفارش چاپ کاتالوگ

درباره شرکت پنتون

پَنتون (به انگلیسی: Pantone) یک شرکت با مسئولیت محدود است که دفتر مرکزی آن در کارلاستادت، نیوجرسی است. این شرکت بیشتر به دلیل سیستم تطبیق پنتون (PMS) شناخته شده‌است، یک فضای رنگی اختصاصی که در صنایع مختلف، به ویژه طراحی گرافیک، طراحی مد، طراحی محصول، چاپ و تولید و پشتیبانی از سیستم‌های مدیریت رنگ از طراحی تا تولید استفاده می‌شود. فرمت‌های فیزیکی و دیجیتالی، در میان مواد روکش دار و بدون پوشش، پنبه ای، پلی استر، نایلون و پلاستیک تولید شده‌اند. منبع

جمع بندی

مدیریت رنگ در واقع به معنای کنترل کردن رنگ در زمانی است که کاربر قصد انتقال آن را از یک شیوه به یک شیوه دیگر دارد. این شیوه‌ها می‌توانند دستگاه چاپگر، اسکنر، دوربین دیجیتال، مانیتور، دستگاه های چاپ تجاری و… باشند. هدف اصلی مدیریت رنگ حفظ مشخصات اصلی رنگ در زمان انتقال بین چندین دستگاه است. برای مثال رنگ انتخاب شده در یک مانیتور ممکن است در سیستم چاپ به نحوی متفاوت رویت و خروجی گرفته شود. با استفاده از سیستم مدیریت رنگ می‌توان یک رنگ در یک دستگاه را با حداقل خسارت و آسیب به یک دستگاه دیگر انتقال داد.

در واقع پنتون روشی است که برای مدیریت رنگ ها در هنگام انتقال آنها در کانال های ارتباطی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر سوالی در زمینه رنگ‌های پنتون داشتید و یا در مورد کاربرد آن‌ها زیر همین پست با ما در میان بگزارید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاورهواتس اپتلگرام