انواع کاتالوگ + کاربرد و ابعاد استاندارد طراحی و چاپ

انواع کاتالوگ + کاربرد و ابعاد استاندارد طراحی و چاپ

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که نمی دانند برای انواع کاتالوگ کاربردهای متفاوتی وجود دارد. هر کسی که محصولی را میفروشد، قطعا برای معرفی محصولات خود به مشتریان نیازمند ارائه یکی از انواع کاتالوگ به آنها است. اما انتخاب اینکه چه مدل از انواع کاتالوگ برای آنها مناسب است، نیازمند تجربه و اطلاعاتی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

انواع کاتالوگ

انواع کاتالوگ را میتوان به دو صورت دسته بندی نمود:

  1. دسته بندی بر اساس ابعاد کاتالوگ
  2. دسته بندی بر اساس کاربرد کاتالوگ

در ادامه برای اینکه از پراکنده شدن مطلب پرهیز کنیم به معرفی انواع کاتالوگ بر اساس ابعاد آنها می پردازیم و در ادامه آن کاربرد هر یک از انواع کاتالوگ را بیان خواهیم کرد. اگر شما هم به دنبال مجموعه ای هستید که طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ را به صورت کاملا حرفه ای انجام دهد میتوانید روی ما حساب کنید. آریا هنر امروز با در اختیار داشتن تیم طراحان حرفه ای و چاپخانه مجهز آماده است تا بالاترین کیفیت را در طراحی و چاپ کاتالوگ به شما ارائه نماید.

طراحی کاتالوگ

دسته بندی انواع کاتالوگ بر اساس ابعاد:

  • کاتالوگ آ۴ عمودی یا افقی (که به آن رحلی هم گفته میشود)
  • کاتالوگ آ۵ عمودی یا افقی (که به آن رقعی هم گفته میشود)
  • کاتالوگ خشتی کوچک و بزرگ ( که به آن مربع هم گفته میشود)
  • کاتالوگ وزیری

دسته بندی انواع کاتالوگ بر اساس کاربرد:

  • جنرال کاتالوگ (کاتالوگ عمومی)
  • کاتالوگ معرفی محصولات (کاتالوگ بازاریابی)
  • کاتالوگ معرفی خدمات

تعریف جنرال کاتالوگ

جنرال کاتالوگ یا کاتالوگ عمومی به کاتالوگی گفته می شود که به معرفی یک شرکت، برند یا محصول می پردازد. جنرال کاتالوگ معمولا حاوی اطلاعات عمومی است که مشتریان و مصرف کنندگان به آنها نیاز دارند. دارای اطلاعات تخصصی نیست و بیشتر به بیان دستاوردها، کیفیت، امکانات، تجهیزات، تاریخچه و اطلاعاتی از این قبیل می پردازد. سازمان های بزرگ که دارای سوابق و دستاوردهای بزرگی هستند مخاطب سفارش جنرال کاتالوگ می باشند. همچنین ممکن است جنرال کاتالوگ به معرفی یک محصول (مانند خودرو) کاربردها، امکانات و تجهیزات آن بپردازد.

کاتالوگ محصولات چیست؟

کاتالوگ محصولات به کاتالوگی گفته می شود که به منظور سهولت دسترسی مشتریان و مصرف کنندگان به کالاهای جدید طراحی و چاپ می شوند. تفاوت اصلی کاتالوگ محصولات با جنرال کاتالوگ در ارائه اطلاعات تخصصی و کامل در مورد محصولات و برند محصول است. کاتالوگ محصولات ممکن است به صورت فصلی به مشتریان ارائه شود. مااند کاتالوگ معرفی محصولات پوشاک و کفش که متناسب با هر فصل تغییر میکند. شرکتها همچنین هنگام ارائه محصولات جدید از طریق چاپ کاتالوگ محصولات؛ مشتریان خود را نسبت به ارائه محصولات جدید آگاه می کنند.

کاتالوگ معرفی خدمات چیست؟

وقتی صحبت از کاتالوگ معرفی خدمات می کنیم، مقصود ما کاتالوگی است که حاوی اطلاعاتی در مورد گستره ارائه خدمات یکی شرکت به مشتریان و نحوه ارائه این خدمات به آن ها است. در کاتالوگ معرفی خدمات، به بیان کیفیت ارائه خدمات، نحوه ارائه و یا شروط استفاده از آن خدمات پرداخته میشود. کاتالوگ معرفی محصولات مناسب شرکت هایی  است که کالا و محصولات فیزیکی ارائه نمی کنند و برای معرفی خدمات خود نیازمند ارائه کاتالوگ به مشتریان و کاربران خود هستند.

انواع کاتالوگ
انواع کاتالوگ

کاتالوگ آ۴ و ابعاد آن

کاتالوگ آ۴ که به آن رحلی هم گفته میشود؛ متداول ترین نوع از انواع کاتالوگ ها است. کاتالوگ آ۴ عمودی طیف وسیعی از کاربردها را در بر میگیرد. از جنرال کاتالوگ های معرفی خدمات شرکت گرفته تا ارائه فهرستی از محصولات برای فروش. کاتالوگ آ۴ معمولا که برای معرفی محصولات به کار می روند دارای فهرستی هستند که مشتریان را در پیدا کردن صفحه کالای مورد نظر راهنمایی میکند.

از کاتالوگ آ۴ افقی بیشتر برای موضوعاتی مانند کاتالوگ مبلمان، کاتالوگ معماری و به طور کلی کاتالوگ هایی که دارای تصاویر landscape یا افقی هستند استفاده میشود.

ابعاد کاتالوگ آ۴

حداکثر ابعاد کاتالوگ آ۴ عمودی و افقی برای چاپ ۲۲ در ۲۹.۵ سانتیمتر است. در صورت استفاده از این ابعاد پس از چاپ کاتالوگ آ۴ شما دارای ابعاد ۲۱.۵ در ۲۹ خواهد بود. براساس تعداد صفحات کاتالوگ ها از انواع صحافی فنر، منگنه، چسب گرم، جلدسازی و … استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع صحافی کاتالوگ؛ مقاله: انواع صحافی کاتالوگ + انتخاب بهترین روش را مطالعه بفرمایید.

نمونه کاتالوگ صنعتی

کاتالوگ آ۵ و ابعاد آن

کاتالوگ آ۵ که به آن  کاتالوگ رقعی هم گفته می شود، بیشتر برای کتابچه هایی با موضوع راهنمای استفاده یا how to use مورد استفاده قرار می گیرد. کاتالوگ آ۵ افقی چندان متداول نیست و یکی از کم سفارش ترین انواع کاتالوگ به شمار می رود.

ابعاد کاتالوگ آ۵

حداکثر ابعاد کاتالوگ آ۵ عمودی و افقی برای چاپ ۲۲ در ۱۴.۸ سانتیمتر است. در صورت استفاده از این ابعاد پس از چاپ کاتالوگ آ۵ شما دارای ابعاد ۲۱ در ۱۴ خواهد بود. طیف وسیعی از انواع کاغذها را برای چاپ کاتالوگ آ۵ میتوان مورد استفاده قرار داد از کاغذ تحریر ۸۰ گرم گرفته تا کاغذ گلاسه ۱۷۰ گرم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع کاغذ در چاپ کاتالوگ می توانید مقاله: راهنمای انتخاب کاغذ چاپ کاتالوگ و بروشور را مطالعه کنید.

نمونه کاتالوگ خاص

کاتالوگ خشتی و ابعاد آن

کاتالوگ خشتی که به آن کاتالوگ مربع هم گفته می شود یکی از محبوب ترین انواع کاتالوگ به شمار می رود. کاتالوگ خشتی بیشتر در انواع کاتالوگ معماری و مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد. کاتالوگ خشتی دارای ۳ سایز مختلف است. همچنین از کاتالوگ خشتی برای جنرال کاتالوگ شرکت استفاده می شود.

ابعاد کاتالوگ خشتی

۱۶ در ۱۶ سانتیمتر، ۲۰ در ۲۰ سانتیمتر و ۲۳ در ۲۳  سانتیمتر سه تا از ابعادی هستند که در انواع کاتالوگ خشتی مورد استفاده قرار می گیرند.

نمونه کاتالوگ صنعتی

کاتالوگ وزیری

کاتالوگ وزیری را نیز همانند سایر انواع کاتالوگ می تواند در دو نوع افقی و عمودی چاپ و طراحی نمود. کاتالوگ وزیری دارای ابعاد ۱۷ در ۲۴ سانتیمتر است. این ابعاد آشنا بیشتر برای چاپ کتابهای درسی استفاده می شود. ابعادی بسیار خوش دست است و برای چاپ کاتالوگ هایی با تعداد صفحات بالا بسیار مناسب است. همچنین از انواع کاغذ و صحافی میتوان در چاپ کاتالوگ های وزیری استفاده نمود.

بنر سفارش چاپ کاتالوگ

اگر شما هم برای طراحی و چاپ انواع کاتالوگ به دنبال یک تیم قدرتمند و حرفه ای هستید، آریا هنر امروز می تواند در این زمینه به شما کمک کند. اگر در مورد انواع کاتالوگ سوالی دارید زیر همین پست مطرح کنید تا کارشناسان ما به شما مشاوره دهند.

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاورهواتس اپتلگرام