ابعاد و سایز کاغذ استاندارد برای چاپ در ایران و جهان

ابعاد و سایز کاغذ استاندارد برای چاپ در ایران و جهان

ابعاد و سایز کاغذ استاندارد برای چاپ در ایران به صورت شیت در دو سایز ۳ورقی (۶۰ در ۹۰ سانتیمتر) و ۴.۵ ورقی ( ۱۰۰در۷۰ سانتیمتر) مورد استفاده قرار میگیرد. سه گروه استاندارد A و B و C در جهان وجود دارد که در ایران کاغذ های گروه A که بیشترین مورد استفاده را دارند. کاغذ خای گروه A از کاغذهایی که اصطلاحا به آن ۳ ورقی گفته میشود به دست می آیند.

ابعاد استاندارد کاغذ آ۴ در ایران و جهان ۲۱ در ۲۹.۷ سانتیمتر می باشد. در ادامه جداولی از ابعاد استاندارد سایز کاغذ برای چاپ در ایران و جهان را قرار داده ایم.
ابعاد کاغذهای سری A بر اساس استاندارد بین المللی اندازه کاغذ ISO 216 تعریف شده است. سری A در قرن نوزدهم در اروپا به کار گرفته شد و در حال حاضر در سراسر جهان به غیر از ایالات متحده آمریکا و کانادا استفاده می شود.

سایز کاغذ استاندارد

رایج ترین اندازه کاغذ مورد استفاده در کشورهای انگلیسی زبان در سراسر جهان A4 است که ۲۱۰ میلی متر × ۲۹۷ میلی متر (۸.۲۷ اینچ × ۱۱.۷ اینچ) است. بزرگترین ورق از سری A اندازه کاغذ A0 است. مساحت آن ۱ متر مربع و ابعاد آن ۸۴۱ × ۱۱۸۹ میلی متر است.

ابعاد کاغذ استاندارد
ابعاد کاغذ استاندارد

سری A از نسبت تصویر ۱:√۲ استفاده می‌کند و اندازه‌های دیگر این سری با تا کردن کاغذ به موازات اضلاع کوچک‌تر آن به وسط آن مشخص می‌شوند. به عنوان مثال، نصف کردن یک A4، دو ورق A5 ایجاد می کند و …. در چاپ افست و چاپ دیجیتال هر اندازه کاتالوگ و یا بروشور را می توان با استفاده از ابعاد استاندارد کاغذ از اندازه بزرگتر بعدی تهیه کرد، به عنوان مثال ورق های A3 برای ساخت بروشورهای A4 تا می شوند. طول و عرض استاندارد سری A به نزدیکترین میلی متر گرد شده است.

سایز کاغذ سری A
سایز کاغذ سری A

در واقع استانداردهای اندازه کاغذ، اندازه ورق های کاغذی را که به عنوان کاغذ تحریر، گلاسه، کارتی و … که برای اسناد چاپی استفاده می شوند، را تعیین می کند. استاندارد ISO 216 که شامل اندازه رایج A4 است، استاندارد بین المللی برای اندازه کاغذ است. منبع: ویکی پدیا

بنر سفارش چاپ کاتالوگ

سایز و ابعاد کاغذ استاندارد سربرگ A4 و A5

برای سایز کاغذ و ابعاد کاغذ اندازه سربرگ بین‌المللی، بیشترین مورد استفاده را سربرگ A4 دارا است. بیشترین سفارشات چاپ سربرگ در سایز آ۴ و آ۵ است.

  • سایز سربرگ A4: عرض این کاغذ برابر است با ۲۱۰ میلی‌متر و طول (ارتفاع) آن برابر با ۲۹۷ میلی‌متر (۲۹۷*۲۱۰ میلی‌متر).
  • سایز سربرگ A5: عرض این کاغذ برابر است با ۱۴۷ میلی‌متر و طول (ارتفاع) آن برابر با ۲۱۰ میلی‌متر (۱۴۷*۲۱۰ میلی‌متر).
طراحی و چاپ سربرگ آ۴

جدول استاندارد ابعاد کاغذ سری A

A0۸۴۱ × ۱۱۸۹ mm
A1۵۹۴ × ۸۴۱ mm
A2۴۲۰ × ۵۹۴ mm
A3۲۹۷ × ۴۲۰ mm
A4۲۱۰ × ۲۹۷ mm
A5۱۴۸ × ۲۱۰ mm
A6۱۰۵ × ۱۴۸ mm
A7۷۴ × ۱۰۵ mm
A8۵۲ × ۷۴ mm
A9۳۷ × ۵۲ mm
A10۲۶ × ۳۷ mm

جدول استاندارد ابعاد کاغذ سری B

ابعاد اندازه کاغذهای سری B توسط استاندارد بین المللی اندازه کاغذ ISO 216 تعریف شده است. سری B به اندازه سری A رایج نیست. این برای ارائه اندازه های کاغذی که در سری A گنجانده نشده بود ایجاد شد. سری B از نسبت تصویر ۱:√۲ استفاده می کند. مساحت ورق های کاغذ سری B، میانگین هندسی ورق های سری A است. برای مثال، اندازه B1 بین A0 و A1 است. در حالی که سری B در استفاده اداری کمتر رایج است، اما در موقعیت های خاص دیگر مانند پوستر، کتاب، پاکت نامه و پاسپورت به طور منظم استفاده می شود.

B0۱۰۰۰ × ۱۴۱۴ mm
B1۷۰۷ × ۱۰۰۰ mm
B2۵۰۰ × ۷۰۷ mm
B3۳۵۳ × ۵۰۰ mm
B4۲۵۰ × ۳۵۳ mm
B5۱۷۶ × ۲۵۰ mm
B6۱۲۵ × ۱۷۶ mm
B7۸۸ × ۱۲۵ mm
B8۶۲ × ۸۸ mm
B9۴۴ × ۶۲ mm
B10۳۱ × ۴۴ mm
مقاله پیشنهادی: ۶۲ نمونه از بهترین سربرگ‌های خارجی

جدول استاندارد ابعاد کاغذ سری C

ابعاد اندازه های سری C توسط استاندارد اندازه کاغذ ISO 269 تعریف شده است. سری C بیشتر برای پاکت نامه استفاده می شود. مساحت کاغذ سری C، میانگین هندسی مساحت کاغذهای سری A و B هم شماره است. به عنوان مثال، C4 دارای مساحت بزرگتر از A4، اما مساحت کوچکتر از B4 است. بنابراین یک تکه کاغذ A4 در پاکت C4 قرار می گیرد. نسبت ابعاد پاکت‌های سری C 1:√۲ است، و این بدان معناست که یک ورق کاغذ A4 وقتی از وسط تا شود، موازی با اضلاع کوچک‌تر آن، به خوبی در پاکت C5 قرار می‌گیرد. وقتی دوبار تا شود داخل پاکت C6 جا می شود و ….

C0۹۱۷ × ۱۲۹۷ mm
C1۶۴۸ × ۹۱۷ mm
C2۴۵۸ × ۶۴۸ mm
C3۳۲۴ × ۴۵۸ mm
C4۲۲۹ × ۳۲۴ mm
C5۱۶۲ × ۲۲۹ mm
C6۱۱۴ × ۱۶۲ mm
C7۸۱ × ۱۱۴ mm
C8۵۷ × ۸۱ mm
C9۴۰ × ۵۷ mm
C10۲۸ × ۴۰ mm

منبع: https://papersizes.io/a/

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاورهواتس اپتلگرام